Francisco Sánchez Gómez, PACO DE LUCÍA (1947-2014)


Avui per molts és un dia trist, ha mort Paco de Lucía.

No cal que us expliqui qui és ni la seva importància capdalt en el món de la música, del Flamenc i de la guitarra. Aquests dies sentireu el seu nom a tots els mitjans de comunicació i, si sentiu curiositat, podreu llegir infinitat d'articles que parlen d'ell i de la seva música.

Però si m'agradaria explicar-vos per què per mi la seva figura ha estat important.

Quan estudiava a l'institut, com ara vosaltres, dedicava les tardes a anar a les classes del conservatori, on aprenia a tocar la guitarra. Estudiava música clàssica i per mi el món del flamenc era quelcom llunyà i initel·ligible, veus llastimeres que ploraven (i jo no entenia per què) i que semblaven sortir d'un pou fosc i profund.
Vaig començar a preparar unes peces molt boniques (i molt difícils...) de Manuel de Falla (1876-1946), un compositor gadità de principis del segle XX que s'havia interessat per la música popular i pel Flamenc. Les seves peces sonaven diferents i el meu professor, sempre a punt per mostrar-me coses noves, em va passar un disc de Paco de Lucía. Es deia Paco de Lucía interpreta a Manuel de Falla (1978), no havia sentit res semblant abans!!
I de sobte se'm va obrir tot un món de possibilitats. La seva interpretació i les seves mans em van captivar i, mica en mica, vaig poder aprofundir en una música que fins llavors no m'havia interessat el més mínim.

Canción del Fuego Fatuo 
(del Amor Brujo de Manuel de Falla)
interpretat per Paco de Lucía.

A Paco de Lucía li he d'agrair haver-me obert les portes a la guitarra flamenca, que em va enamorar, i al Flamenc, doncs he pogut descobrir artistes (al món de la música tot són descobriments!) que m'han fet, i em fan, gaudir de molts moments de felicitat i que m'acompanyen quan no tot són flors i violes.

Volia compartir-ho amb tots vosaltres i convidar-vos a sentir la seva música. Des d'aquí el meu petit homenatge a un dels millors guitarristes de tots els temps.

Entre Dos Aguas (rumba), Paco de Lucía 
(del disc Fuente y Caudal, 1973)

Fuente y Caudal (taranta), Paco de Lucía 
(del disc homònim, 1973)

Guajiras de Lucía (guajiras), Paco de Lucía 
(del disc Fantasía Flamenca, 1969)


Francisco Sánchez, Paco de Lucía (documental, 2003)

Us deixo també l'enllaç a un programa especial dedicat a la seva figura realitzat per Sílvia Cruz al portal de Flamenca y Más.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada